poniedziałek, 13 maja 2019

Madonna z kałamarzem

Podróże kształcą - to truizm, który wszyscy znamy. Oczywiście czasem trzeba się do tego "kształcenia" nieco przyłożyć. Trochę nachodzić, trochę poczytać, trochę posłuchać...

W Hildesheim, w katolickiej katedrze Wniebowzięcia NMP jest kilka bardzo cennych i niezwykłych zabytków. Niektóre może i starsze niż sama obecna budowla, bo kamień węgielny pod budowę kościoła  w tym miejscu położono w początkach IX w., a katedra jest (po odbudowie) romańska.

Dziś tylko o jednym "detalu".

Do katedry wchodzi się przez północne ramię transeptu i właściwie najpierw, przy północnym filarze po lewej stronie ołtarza, widać rzeźbę Madonny. Taką z pozoru "klasyczną" stojącą gotycką Madonnę z Dzieciątkiem (datowana ok. 1430), charakterystycznie wygiętą w S. Madonna Dzieciątko trzyma z lewej strony, a w prawej ręce dzierży... kałamarz!  Mały Jezus trzyma w ręku gęsie pióro (w zasadzie sam jego trzon) i coś pilnie pisze na zwoju. Spogląda przy tym na stojącego przed nim.

Zrobiłam dwa zdjęcia, każde od nieco innej strony i oba tu zamieszczam.



To bardzo rzadkie przedstawienie.
Można poczytać nieco tutaj → [klik] , po angielsku lub niemiecku.

Mnie się ta rzeźba (1,8 m wysokości, ale tego się nie czuje zupełnie) bardzo spodobała.

No i blog to dobre miejsce na jej pokazanie, prawda? Nawet mimo że Jezus na pewno nie pisze na tym zwoju bloga (raczej wpisuje imiona w Księgę wspomnianą w Apokalipsie).

8 komentarzy:

  1. Przepiękna figura Matki Bożej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak te wszystkie gotyckie Madonny :). Tyle, że jeszcze bardziej niezwykła.

      Usuń
  2. Nie wiedziałam, że jest taka figura. Nazwałam Ją Matką Bożą od poetów...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłaś pierwszą osobą, o której pomyślałam, jak zorientowałam się, że to Madonna z kałamarzem ;)

      Usuń
  3. Ciekawe przedstawienie Matki Bożej z Dzieciątkiem. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szukałam czy jest jeszcze jakaś podobna i nie znalazłam.

      Usuń
  4. Piękna figura... Misternie wykonana <3

    OdpowiedzUsuń

Miło będzie przeczytać Twój komentarz :)

Proszę jednak nie wykorzystywać komentarzy do reklam rozmaitych usług.
Komentarze z reklamą będę usuwać.

Thank you for commenting!
However, please do not use comments to advertise any products. Comments with advertisements will be removed.