poniedziałek, 8 września 2014

Jedzie pociąg z daleka

W piosence nie czeka, na mnie czekał. A nawet czekały. Rozliczne.

Być może ktoś pamięta mój zachwyt nad słowacką ciuchcią, któremu dałam wyraz już półtora roku temu. Ponieważ od dłuższego czasu nosiłam się z myślą napisania o tych znakach, zaczęłam wnikliwiej im się przyglądać w tym roku i dokonałam pewnego odkrycia, Otóż do tej pory sądziłąm, że te lokomotywy są jednakowe. Nic bardziej mylnego, Urocza i pociągająca twórczość, którą tak się zachwycałam przy opisach rozmaitych postaci na znakach drogowych (i nadal zachwycam), dotyczy również pociągów! Doskonale to widać na poniższym zestawieniu. Można wręcz bawić się w  wyszukiwanie różnic. Wydaje mi się, że nie ma tu dwóch identycznych lokomotyw...


Co ciekawe, czasem znaki z ciuchcią umieszczone są po obu stronach drogi i nawet wówczas niekoniecznie są identyczne. Żeby nie było nudno zapewne.


Od czasu do czasu lokomotywy rosną. Chciałoby się powiedzieć  - dorośleją. I wówczas wyglądają na przykład tak

albo tak


czyli już bardziej standardowo i podobnie do przeciętnej lokomotywy polskiej, o takiej:


Skądinąd mam wrażenie, że projektanci znaków w PL znacznie bardziej przyłożyli się do szczegółów lokomotywy niż do postaci ludzkich ...

Z zamieszczonych wyżej zdjęć wynika, że w Polsce i Słowacji wciąż jak archetyp pociągu króluje ciuchcia żywcem wyjęta z wiersza Tuwima (para buch, koła w ruch). I nikomu nie przeszkadza, że parowozy należą do zabytków (ja ostatni raz jechałam na regularnej linii - nie wycieczkowo-zabytkowej - pociągiem ciągniętym przez lokomotywę parową w 1991 r.). Tymczasem za naszą zachodnią granicą projektanci znaków są ekologiczni i gryzącego dymu na obrazkach nie zamieszczają...


Ale koło za kołem nadal się kręci.


14 komentarzy:

  1. Dzień dobry :)
    Zdecydowanie jestem za starą, dobrą i tuwimowską ciuchcią, ta współczesna raczej kojarzy mi się z metrem ale w ogóle mi się nie podoba :/ Ale skrytykowałam :) Miłego dnia i to poniedziałek... :))))))))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak,stare ciuchcie z pewnością miały sporo uroku. Choć kopciły niemiłosiernie. I stanowiły wdzięczny temat do rysowania.

      Usuń
  2. Chyba też bardziej podobają mi się stare ciuchcie.
    Jakiż to musiał być widok kiedy taka ruszała z peronu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dużo hałasu i dużo dymu :). Pamiętam spacery mające na celu oglądanie pociągów (o lokomotywy chodziło rzecz jasna), bo kuzyn, który spędzał u nas wakacje miał hopla na ich punkcie - i świetnie je wszystkie rozróżnia do tej pory...

      Usuń
  3. Mamy taka ciuchcie w mojej rodzinnej miejscowosci!
    Seredcznosc
    J.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I nadal kursuje na regularnej linii a nie jako atrakcja turystyczna?
      uściski.

      Usuń
  4. ciekawe, ze każda z tych ciuchć jest inna... :)
    fajna taka podróż w dawne czasy ... pamiętam ciuchcie z dzieciństwa ... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie realistyczne - przecież z dwóch lokomotyw dym nigdy nie płynie w górę tak samo... :))

      Usuń
    2. no właśnie głównie zwróciłam uwagę na ten dym... jakby znak nie miał tutaj wzorca... każda osoba wykonująca może zrobić go po swojemu... super! :)

      Usuń
    3. Jak się przyjrzałam, to okazało się, że nie tylko dymem się różną. wzorzec raczej jest, ale traktowany swobodnie...

      Usuń
  5. ciekawe - ma ciuchcia znak, że ma jechać w prawo, a jedzie w przeciwną stronę ;)

    Fenomenalne są te spostrzeżenia. Będę się teraz uważniej przyglądać.... ciuchciom na znakach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Konsekwentnie z prawa na lewo. A byłoby fajnie gdyby raz w inną.
      Może znajdziemy?
      :))

      Usuń
  6. stare ciuchcie parowe- to było coś....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miały wiele uroku. Choć jak zakopcą na pokazie....

      Usuń

Miło będzie przeczytać Twój komentarz :)

Proszę jednak nie wykorzystywać komentarzy do reklam rozmaitych usług.
Komentarze z reklamą będę usuwać.

Thank you for commenting!
However, please do not use comments to advertise any products. Comments with advertisements will be removed.