czwartek, 10 maja 2018

Niebieskie drzewo



Takiej roboczej nazwy używaliśmy, bo jeszcze nie wiedzieliśmy jak się nazywa. Teraz już wiem, ale określenie "niebieskie drzewo" wciąż daje większe pole do wyobraźni ;)

Chodzi o jakarandę mimozolistną - czy też po spolszczeniu - żakarandę.
Drzewo to trochę kojarzy mi się z magnolią, bo kiedy kwitnie praktycznie nie ma na nim liści. Tylko, że nasze magnolie szybko przekwitają, a żakarandy kwitną i kwitną, i kwitną.... Podobno cenione jest też ich drewno (tzw. zielony heban).



 Zasadniczo jakaranda pochodzi z Ameryki Południowej, ale jest sadzona w rozmaitych ciepłych krajach. Nazwa pochodzi z języka guarani i oznacza "pachnąca". Niestety nie byliśmy nigdy na tyle blisko, by to sprawdzić, ale zakładam, że te lawendowe kwiaty rzeczywiście pięknie pachną (w Izraelu w ogóle kwiaty pięknie pachną - dwa, trzy kwiatostany róży potrafią sprawić, że nie da się przejść obok obojętnie).




Ale już sam wygląd niebieskiego drzewa przykuwa uwagę. Zdjęcia robiłam przeważnie z drogi - nie spotkaliśmy alei wysadzonej jakarandami, drzewa widzieliśmy głównie w ogrodach, pięknie prezentujące się na tle zieleni bądź piaskowobiałych murów... Naprawdę można się zakochać.






 Z tego, co sprawdziłam, można jakarandy posadzić i u nas, choć u nas dorastają do 2 m, a w swojej ojczyźnie do 15.... (!!! 15 m niebieskich kwiatów - to gdzieś do 4-5 piętra...!!! ). Może więc ktoś z Was doskonale je zna?

O kwiatach z Ziemi Świetej jeszcze pewnie wiele będzie, sporo ich rośnie też i u nas ale rozmiary i miejsce rośnięcia TAM czasem zaskakują...

10 komentarzy:

  1. Drzewo wygląda fajnie, śmieszną ma nazwę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kojarzy mi się z żarakaką, takim bardzo jadowitym wężem :) Też z Ameryki Południowej.

      Usuń
    2. Mnie się ta nazwa kojarzy z żakardem :)
      Piękne drzewa.

      Usuń
    3. Tak, żakard też pasuje :)

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Ta ilośc lawendowego błękitu zaskakuje i przyciąga wzrok.

      Usuń
  3. Przepiękne drzewo. Śliczna kolorystyka. Dla mnie również pięknym kwitnącym drzewem (oprócz niesamowitej magnolii) jest głóg.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Głogi też mnie zachwycają. Tu chyba ten błękit nadaje wyjątkowość - nie jestesmy przyzwyczajeni do niebieskich kwiatów na drzewach - znamy raczej białe i różowe.

      Usuń
  4. Super drzewo. Nigdy takiego nie widziałem (a może?) Nie ważne... och gdyby takie rosło w ogródku ☺☺☺ ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdzieś wypatrzyłam, że można u nas kupić sadzonki. Sama zaczęłam o tym myśleć...

      Usuń

Miło będzie przeczytać Twój komentarz :)

Proszę jednak nie wykorzystywać komentarzy do reklam rozmaitych usług.
Komentarze z reklamą będę usuwać.

Thank you for commenting!
However, please do not use comments to advertise any products. Comments with advertisements will be removed.