sobota, 13 kwietnia 2019

Miasta niezwykłych klamek

Magdeburg.
Historyczne skojarzenia mam takie sobie, bo to wiadomo, siedziba tych, co to chcieli podporządkować sobie siłą ziemie słowiańskie...
Jako że to była NRD, miasto zniszczone podczas wojny zostało odbudowane w kształcie absolutnie nierespektującym dawnych planów i pomimo dbałości o zieleń wydaje mi się brzydkie. Takie bez ładu i składu, z blokami w dziwnych miejscach i pewną dawką architektury monumentalnej z czasów stalinowskich.
A w tym wszystkim kilka pięknych gotyckich kościołów!
A w kościołach drzwi.
A w drzwiach klamki.

Sami zobaczcie - ja czegoś podobnego dotąd nie widziałam.

Pierwsza przez nas oglądana była ta w obecnej katedrze katolickiej św. Sebastiana - po drodze z parkingu do tej historycznej najstarszej katedry, obecnie protestanckiej.

 

Moim zdaniem to jest historia Jonasza. Łapiemy za rybę i wchodzimy...
A wychodząc z kościoła przez te same drzwi widzimy coś, co może w sumie nawet przestraszyć...


 :)


Wejście do ogromnej katedry św. Maurycego i św. Katarzyny, pierwszej gotyckiej świątyni na terenie Niemiec, obecnie luterańskiej jest (jak tam we wszystkich tych gotyckich kościołach) z boku i wymaga złapania za... ptaszysko. Co to za scena? Mniejsze ptaki siedzą na czymś w rodzaju  wieńca (korony cierniowej?).


 Przy katedrze są piękne krużganki, a wchodząc z nich z powrotem do wnętrza świątyni naciskamy gałązkę z (chyba) jabłkiem...


Zamknięte drzwi do jakiegoś pomieszczenia w katedrze wyróżniają sie  pięknymi zawiasami (dwoma identycznymi) i portalem. Niestety napisów nie udało mi się odcyfrować, poza tym na klamce (wejdź)

 



I na koniec drzwi kościoła św. Piotra, obecnie od ok. 1958 r. znowu katolickiego, niegdyś należacego do wioski rybackiej pod miastem.
Scena jest oczywista, ale trochę czasu zabrało mi zauważenie gołąbka na górze (symbol Ducha Świętego).





 Kwedlinburg (Quedlinburg)
To miasteczko będące "kolebką Niemiec" jak piszą. Tu był trzymany jako zakładnik Bolesław Chrobry. Miasteczko w najstarszej części bajeczne wprost.

Takie drzwi do romańskiego wielkiego kościoła na zamku, portal ponoć najstarszy kolumnowy w Niemczech.

 


I ta klamka...



 Albo taka kołatka...




Niezwykłe te wszystkie drzwi, prawda?

19 komentarzy:

  1. Piękne i niezwykłe klamki do drzwi. Interesujące.

    OdpowiedzUsuń
  2. myślę, że te ptaki to w nawiązaniu do legendy o jakimś ptaku (był podany konkretny gatunek tego zwierzęcia :P), który podczas ukrzyżowania wyciągał kolce z korony cierniowej z głowy Jezusa i teraz ma czerwoną plamkę na brzuszku. Nie wiem, czy to nie był rudzik. Taki cień bajki z dzieciństwa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to chyba o rudzika chodziło.
      Niewykluczone, ale czemu aż tyle tych ptaków. Może jakaś lokalna legenda? Nie wpadłam na to, by spytać panią sprzedającą glejty na fotografowanie, a w internecie nie znalazłam w nocy ;). Zresztą nie wiem czy pani odpowiedziałaby po angielsku, rozbijalismy się o "tylko niemiecki" - a choć w prostych sprawach jakoś się dogadywałam (niewiele po niemiecku umiem) to nie wiem czy w bardzije skomplikowanych też. Choć jak człowiek musi to czasem i rozumieć zaczyna :D.

      Usuń
    2. Znalazłam tez, że na terenach polskich mówiono to samo co o rudziku o skowronku (ale nie ma czerwonego brzuszka).

      Usuń
  3. Niesamowite! Nigdy nie widziałam takich klamek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozszerzyłam trochę, mąż przypomniał jeszcze inne.

      Usuń
  4. Piękne klamki, ale to zawiasy zrobiły na mnie największe wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Fascinating doorways!
    John 10:7: "Jesus therefore said again to them, Verily, verily, I say to you, I am the door of the sheep".

    OdpowiedzUsuń
  6. Zawiasy...przepiękne, ale klamki...no...był autor miał plan, zrealizowano i są...ale ja mam dziwne dreszcze - ciarki jak je oglądam:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jestem zauroczona tymi klamkami!

    OdpowiedzUsuń
  8. Wspaniałe zdjęcia, super informacje. Nie miałam pojęcia, że takie klamki istnieją. Teraz podczas wycieczek będę bacznie obserwować klamki i zawiasy 😊
    Pozdrawiam Alina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja lubię zwracać uwagę na szczegóły. I dzięki temu życie bywa barwniejsze i ciekawsze.

      Usuń
  9. Wow co za cudne elementy! Niesamowite jak ludziom sie kiedys chciało tworzyć, przeciez nie mieli takiego sprzętu i tyle możliwości co dzisiaj a dzieła zachwycaja!!! Klamki rewelacja!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jestem zachwycona. Ciekawa jestem, czy i w innych miastach w okolicy są podobne :)

      Usuń

Miło będzie przeczytać Twój komentarz :)

Proszę jednak nie wykorzystywać komentarzy do reklam rozmaitych usług.
Komentarze z reklamą będę usuwać.

Thank you for commenting!
However, please do not use comments to advertise any products. Comments with advertisements will be removed.