poniedziałek, 16 maja 2022

Nieco afrykańsko

 Tytuł zasadniczo odnosi się do tła, nie do zawieszki.

W roli obrusa występuje bowiem u nas czasem tanzańska kanga, czyli taki tradycyjny materiał afrykański używany przez kobiety ze wschodniej Afryki i z rejonu Wielkich Jezior w każdym możliwym celu: może być suknią, spódnicą, ręcznikiem, nosidłem dla dzieci (albo naczyń), nakryciem głowy, fartuchem....  wymiary mniej więcej 1,5 x 1 m. układ nadruku: bordiura i środek z innym wzorem niż bordiura. Często też jakaś sentencja albo cytat. Na mojej kandze jest napis (w suahili) EEE! MUNGU NISIKIE KILO CHANGU co oznacza "Boże, usłysz moje wołanie". Kangi czasem sprzedawane są po dwie, co pozwala zrobić np., sukienkę... A sama nazwa  bierze się podobno stąd, że na najstarszych kangach pojawiał się wzór drobnych kropek, które wyglądały jak upierzenie perliczki - a ta w suahili to "kanga". ;) Kangi są używane przez kobiety z tej części Afryki od XIX w.

Dostałam te kangę na imieniny w tym roku, ale po cichu przyznam, że marzy mi się jeszcze taka nieco inna, bawełniana, ze wschodniego wybrzeża... Z nieco innym nadrukiem pewnie.

Cieszę się jednak z tej, co mam bardzo.

No więc na tej kandze w tonacji ukraińskiej pozuje kolejne dyndadełko.


 Dobrego tygodnia!

14 komentarzy:

  1. Zawieszka wiosenna. Tulipany i mlecze na tle pogodnego nieba. Ja też mam afrykańską tkaninę z napisem i chyba też z Tanzanii, bo tam była kuzynka, od której ją dostałam. Moja tkanina jest niebieska w czarne wzory. Jeden minus - trzeba ją prać ręcznie, bo okropnie farbuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ach, jaki ładny opis zawieszki :).
      Moją prałam w pralce i przeżyła, ale ona jest z tych tańszych, nie jest bawełniana. Niebiesko-czarna - musi być ładna. :)

      Usuń
  2. Bardzo piękny i oryginalny prezent.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. Bardzo się ucieszyłam, zwłaszcza że się nie spodziewałam ;).

      Usuń
  3. Cudne! I dyndadełko, i kanga:)))

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię takie oryginalne prezenty, to unikat jedyny w swoim rodzaju, mogę sobie wyobrazić jak bardzo się cieszylas 🙂a dyndadelko ładnie się na obrusie prezentuje🙂pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, ucieszyłam się bardzo. I fakt, prezent unikalny.
      Dzięki, miło że się to maleństwo podoba. I serdeczności.

      Usuń
  5. Piękna ozdobę posiadasz. Uwielbiam takie oryginalne rzeczy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z takich drobiazgów pisze się czasem historia rodziny ;).

      Usuń

Miło będzie przeczytać Twój komentarz :)

Proszę jednak nie wykorzystywać komentarzy do reklam rozmaitych usług.
Komentarze z reklamą będę usuwać.

Thank you for commenting!
However, please do not use comments to advertise any products. Comments with advertisements will be removed.