poniedziałek, 31 października 2022

Błogosławieństwa AD 2022-2023

 Tradycyjnie o tej porze czas na losowanie błogosławieństw.

 


Ewangeliczne osiem błogosławieństw jest czytane w liturgii w Uroczystość Wszystkich Świętych. Ten tekst uważany jest często za esencję chrześcijaństwa. Nie jest to tekst łatwy, czasem trzeba się naszukać, by go dobrze rozumieć. I do tego jeszcze naszukać, co to znaczy dla mnie konkretnie.

Stąd pewnie pojawił się pomysł na losowanie sobie jednego z błogosławieństw na kolejny rok, by choć ten jeden punkt z ośmiu jakoś dla siebie przetrawić.

Wyjaśnienie, które tu co roku przeklejam: 

Zwyczaj losowania błogosławieństw
Zwyczaj losowania błogosławieństw zaistniał we Wspólnocie Niepokalanej Matki Kościoła pod koniec lat siedemdziesiątych. Dzisiaj trudno ustalić, kto był autorem tego zwyczaju; nie był nim Czcigodny Sługa Boży ks. Franciszek Blachnicki, ale zawsze w losowaniu błogosławieństw uczestniczył.
Inspirację stanowił niewątpliwie liturgiczny obchód uroczystości Wszystkich Świętych i czytana w tym dniu ewangelia z Mt 5, 1-12a, w której przypomina się fragment Chrystusowego kazania na górze z proklama­cją ośmiu błogosławieństw. Wszyscy święci są właśnie tymi ludźmi, którzy dali przykład stosowania ich w codziennym postępowaniu. Sensem losowania błogosławieństw jest nakłonienie swego serca do szczególnego zastosowania tego jednego, wylosowanego błogosławieństwa we własnym życiu, do następnej uroczystości Wszystkich Świętych.
Losowanie można przeprowadzić w rodzinie, kręgu rodzin, grupie formacyjnej, a także i w innych środowiskach. Ważne jest, aby we wprowadzeniu do losowania ukazać cel – mianowicie przyjęcie w duchu wiary treści tego konkretnego błogosławieństwa jako szczególnego światła dla swojego życia na następny rok. Można też od razu po wylosowaniu błogosławieństwa podzielić się odkryciem treści w nim zawartej, jako konkretnej inspiracji do podjęcia pracy nad sobą.

Może ktoś zechce podjąć takie wyzwanie? Po raz pierwszy albo i kolejny? Przyjąć jedno z ośmiu błogosławieństw jako wskazówkę do pracy nad sobą czy nad relacjami z innymi na cały rok? (Uwaga: oczywiście nie chodzi o żadne wróżenie!)

Nadal myślę, że sam tekst jest na tyle uniwersalny w wymiarze czysto ludzkim, że to losowanie nie musi ograniczać się do osób uznających się za chrześcijan.
Można zaprosić do losowania innych.

Od strony technicznej będzie to wyglądać tak:  ja przypisałam do każdego błogosławieństwa jakiś numer. Uczestnicy losowania napiszą wybrany numer (od 1 do 8) w komentarzu (dla siebie, kogoś z rodziny...). Można podać maila, jeśli nie jest widoczny w profilu. Ja na tego maila wyślę tekst wybranego błogosławieństwa. Taki do wydrukowania dla siebie. Numery są raczej inne niż w ubiegłym roku i mam nadzieję, że nie powtarzają się z poprzednimi latami (ale tego to już nie kontroluję).
Potem, jeśli ktoś zechce, może podzielić się jakąś refleksją - ale nie musi (nie chodzi wszak o nabijanie na siłę komentarzy!)

Zapraszam odważnych. :)
Czekam nawet i do 5 listopada wieczór :) ale oczywiście można napisać i później :).

13 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Już odpowiedziałam w prywatnym mailu, ale uważam, że powinnam i tutaj coś napisać.
      Jestem niezmiernie wdzięczna za tę nibyzabawę, która jest całkiem na poważnie. "Moje" błogosławieństwo, wylosowane "przypadkowo", było odpowiedzią (w dodatku błyskawiczną, udzieloną wprost i otwartym tekstem) na moje rozterki i dręczące mnie od jakiegoś czasu wątpliwości. I kiedy dzisiaj rano przed wyjściem do pracy w dzikim pędzie karmiłam koty i piłam kawę, rozmawiałam sobie z Bogiem prosząc o odpowiedź (no dobra, stanowczo żądając pewnych odpowiedzi). Szef wie, że ja nie jestem finezyjna i domyślna, że do mnie trzeba łopatologicznie, bo w cienkie aluzje ja nie umiem. Zobaczyłam, że mam jeszcze chwilkę do wyjścia i na szybko sprawdziłam pocztę - a tam mail z równie stanowczą i dobitną odpowiedzią na moje pytanie.
      Podsumowując: 1. to prawda, że "Przypadek" to świeckie imię Ducha Świętego; 2. Duch Święty jest jak wiatr - wieje kędy chce; 3. niech mi ktoś jeszcze zasunie, że Kościół to przeżytek, a Pan Bóg to anachronizm i nie idą z duchem czasu! Jak widać nawet blogiem i mailem potrafią się świetnie posługiwać :D
      Agaja jestem niezmiernie wdzięczna za pomysł z losowaniem! Bóg zapłać!

      Usuń
    2. Ja jestem wzruszona. I bardzo CI dziękuję za to, co napisałaś i że napisałaś. ♥.

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Przepraszam, umknął mi Twój komentarz. Wysyłam.

      Usuń

Miło będzie przeczytać Twój komentarz :)

Proszę jednak nie wykorzystywać komentarzy do reklam rozmaitych usług.
Komentarze z reklamą będę usuwać.

Thank you for commenting!
However, please do not use comments to advertise any products. Comments with advertisements will be removed.