sobota, 27 stycznia 2018

Miejsce

Miejsce z zasady kojarzące się z zadumą, a nawet smutkiem. Bólem rozstania. Ale i wiarą w życie wieczne.
Takim miejscem z natury jest cmentarz i odnosi się to również do tego, który dane nam było odwiedzić w tym tygodniu. Nie byłam tam nigdy wcześniej i aż trudno w to uwierzyć (mnie samej).

Cmentarz Salwatorski w Krakowie.

Przepięknie położony u stóp Sikornika, przy alei prowadzącej na Kopiec Kościuszki, istniejący od połowy XIX w. (pewnie mniej więcej), dawny cmentarz parafialny i dziś w sumie też parafialny (pod zarządem parafii), choć jednocześnie miejsce spoczynku wielu sławnych osób.

Z przyczyn oczywistych zwiedzanie cmentarza zostawiliśmy sobie na inny czas. Niemniej nawet przejście do kaplicy (nowej, starsza jest tuż przy wejściu na teren cmentarza) najkrótszą drogą pokazało nam kilka znanych nazwisk...

Cały ten wstęp prowadzi jednak do tego, co zmotywowało mnie do poczynienia niniejszego wpisu. Otóż pierwszy raz chyba mogę powiedzieć, że bardzo spodobała mi się kaplica na cmentarzu. Już samo wezwanie jest piękne: Wszystkich Świętych ;).
Kaplica nowoczesna, z zewnątrz oszczędna w formie, choć wysmakowana (ten portal!)

Zdjęcie z Wikipedii

nie zawodzi po wejściu do środka - nadal mamy minimum środków artystycznych i piękną wymowę.

Zdjęcia z wnętrza są tutaj (klik), ja z przyczyn oczywistych nie robiłam fotografii.
Zachwyca postać Chrystusa, właściwie sylwetka, umieszczona na krzyżu - jest szalenie dynamiczna, to postać Chrystusa Zmartwychwstałego, czy może zmartwychwstającego? Jak naszkicowana piórkiem...
A w tle, na ścianie za krzyżem, złote litery układają się w litanię do wszystkich świętych, nieskończoną i chyba niekoniecznie obejmującą tylko świętych oficjalnie kanonizowanych (święta Grażyna na przykład...) .

Bardzo to do mnie przemawiało.

A na sam Cmentarz Salwatorski warto wrócić, by spotkać tych, którzy tam właśnie oczekują zmartwychwstania, a których znamy przeważnie z kart historii, z literatury, teatru... Sami zobaczcie,
(kopiuję listę z Wikipedii):  Stanisław Batruch, Karol Bunsch, Bronisław Chromy,  Wiesław Dymny,  Kornel Filipowicz,  Antoni Gołubiew,  Franciszek Górski,  Ludwik Górski,  Roman Stanisław Ingarden,  Antoni Kępiński,  Tomasz Kolbusz,  Feliks Koneczny,  Krzysztof Kozłowski,  Ryszard Krzyżanowski,  Bronisław Kwiatkowski,  Juliusz Kydryński,  Stanisław Lem,  Ferdynand Machay (młodszy),  Ferdynand Machay (starszy),  Włodzimierz Maciąg,  Albin Małysiak,  Janusz Meissner,  Juliusz Osterwa,  Stanisław Pigoń,  Zbysław Popławski,  Eugeniusz Romer,  Karol Hubert Rostworowski,  Jan Ślaski,  Juliusz Ślaski,  Izydor Stella-Sawicki,  Andrzej Szczeklik,  Piotr Szczęsny,  Jan Sztaudynger,  Andrzej Wajda,  Andrzej Wróblewski,   Kazimierz Wyka...
i jeszcze ks. Maliński, Karol Frycz, Jerzy Harasymowicz...


~~


Kłebi się we mnie wiele myśli i wspomnień po tym pogrzebie. Trudno je uporządkować. Jedno może zapiszę: chciałabym aby i mnie kiedyś żegnano z taką miłością....

A że dziś trzecia rocznica odejścia mojego Taty, refleksja jeszcze bardziej na czasie...



6 komentarzy:

  1. Mnie dziś śniła się ś.p. Mama...i też przypłynęły refleksje...

    OdpowiedzUsuń
  2. Byłam raz na tym cmentarzu i muszę powiedzieć, że mnie urzekł. Chociaż bardziej podobał mi się Rakowicki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rakowieckiego nie znam. Ten bardzo mi sie podobał.

      Usuń
  3. I have been to Krakow, Agaja, and I loved it. A beautiful town. I love the church of the cemetery. I visited the link and I saw the interior of the church and the great icon of Christ. Kisses, my friend.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. So nice to hear that. I have never been to Greece :( though my parents and brother have. Thank you for visiting that web page and your kind willingness to share my admiration for this chapel.
      Hugs :)

      Usuń

Miło będzie przeczytać Twój komentarz :)

Proszę jednak nie wykorzystywać komentarzy do reklam rozmaitych usług.
Komentarze z reklamą będę usuwać.

Thank you for commenting!
However, please do not use comments to advertise any products. Comments with advertisements will be removed.